Thursday 22 February 2018

Usrah : Memakai Pakaian Yang Sempurna

Assalamuaalaikum

Bismillah..

Sebelumtu sy prkenalkn diri dulu ye..sy mashitah,umur 18,tnggal di terengganu..☺☺๐Ÿ’ž๐Ÿ’ž


Baiklah :) Saya mulakan usrah ye



๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน
Wanita mukmin akan memakai pakaian yang baik lagi sempurna semasa keluar dari rumahnya. Hijab adalah pakaian wanita Islam seperti yang dijelaskn dalam al-Quran dan al-sunnah.

   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ
   Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman itu supaya mnyekat pandangn mereka (daripada yg diharamkn) dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka menzahirkn perhiasan tubuh mereka kecuali yg zahir dripadanya; dan hendaklah mereka mnutup blahan leher bajunya dengn tudung kpala mereka dan janganlah mereka memperlihatkn prhiasan tubuh mereka melainkn kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau ank-ank mereka, atau ank-ank tiri mereka, atau saudara-saudara mereka atau ank bagi saudara mereka yg lelaki, atau ank bgi saudara mereka yg perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orng gaji dari orng lelaki yg telah tua dan tidak brkeinginan kpada perempuan, atau knak-knak. Terjemahan "yang belum mngerti lgi tntang aurat perempuan;'' dan jngnlah mereka mnghentakkan kaki untk diketahui orng yg belum mngerti lgi tntang aurat perempuan; dan jngnlah mereka mnghentakkn kaki untk diketahui orng akn apa yg trsembunyi dri perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kpada Allah, wahai orng yg briman, supaya kamu brjaya.

      (An Nuur: 31)
   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ




๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน
Kita bukanlah glongan yg brpakaian ttapi telanjang, seperti yang banyak dilihat. Rasulullah S.A.W brkata,

"Ada dua jenis manusia ahli neraka yg belum aku lihat; iaitu orng yg mempunyai cemeti sperti ekor lembu. Cemeti ini digunakan bgi memukul orng dan wanita yg brpakaian tetapi brtelanjang. Mereka cenderung kpada kburukan dan mnjadikan suami mereka juga cenderung kpadanya. Kepala mereka seprti bonggol unta, condong ke satu arah. Mereka tdak akn msuk syurga, bahkn tdak akn dpt mncium bau syurga mskipun bau itu dpt dihidu dri jauh.''

๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน


๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน

      Kita tdak akn memakai hijab semata-mata kerana ia adalh adat yg diwarisi dripada nenek moyang kita. Kita memakai hijab kerana patuh kpada perintah Allah bgi melindungi wanita Islam, agar karakter kita brbeza dngn wanita kafir.

    Hijab ini dpt memelihara kita dripada trjebak ke dalam prbuatan tdak brmoral dan mnyesatkn. Kita menerima arahan ini sepenuh hati dan dngn keyakinan yg kuat, sebagaimana wanita-wanita Muhajirin dan Ansar menerimanya, pada hari Allah menurunkan perintah itu. Bukhari merekodkn kata-kata Aisyah r.a yg brbunyi,

     "Semoga Allah           mmberi rahmat ke      atas wanita-wanita Muhajirin, ketika Allah menurunkan ayat: 'Dan hendaklah mereka menutupkn kain tudung ke dadanya, kaum lelaki mereka pulang lalu mmbacakn ayt itu. Para wanita pun bangun kemudian mngambil kain perhiasan lalu menutup diri mereka kerana iman dan yakin ats apa yg diturunkan oleh Allah. Mereka mncul di belakang Rasulullah dalam keadaan brtutup seolah-olah ada gagak hitam di atas kepala mereka."

๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน


๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน

       Semoga Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin dan Ansar; betapa kuatnya iman dan ikhlasnya mereka trhadap Islam! Betapa indahnya ketaatan mereka kpada yg diturunkan! Setiap wanita yg benar-benar beriman kpada Allah dan Rasul- Nya perlu mencontohi wanita-wanita mulia ini. Kita mngenakn pakaian yg dittapkn oleh islam, yang brbeza dngn pakaian wanita kafir.

  Contoh:       Saya masih ingt pada seorng pelajar muda yg memakai hijab, sikapnya tdak kurang menarik dripada wanita-wanita Muhajirin dan Ansar, semoga Allah meredai mereka. Seorng wrtawan menziarahai Universiti Damsyik dan bertanya pada pelajaran ini,
       
        ๐ŸŒฑ ''Adakah saudari tdak berasa panas dalam cuaca yg panas terik?"๐ŸŒฑ

     Pelajar ini mnjawab dngn memetik ayat al-Quran:

   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ
 Orng yg ditinggalkn (tdak turut brperang) itu, brgembira dsbabkn mereka tnggal di belakang Rasulullah; dan mereka (sememangnya) tdak suka brjihad dngn harta bnda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan mereka pula (menghasut dngn) brkata: Janganlah kamu keluar di musim panas ini. Katakanlah: Api Neraka Jahanam lebih panas mmbakar, kalaulah mereka itu memahami 

          (At Taubah:81)

    ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ


๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน

     Gadis seperti inilah yg akan membina rumah dan keluarga muslim, mewujudkn generasi mulia, memenuhi masyarakat dngn elemen yg mulia dan konstruktif (membina). Pada hri ini, ada ramai wanita-wanita muda seumpama itu, alhamdulillah.

       Pakaian baik dan sempurna yg diperkenalkn oleh Islam, bukanlah sesuati yg asing. Etika brpakaian bgini sdah pun wujud dalam semua hukum, dari kitab-kitab yg sudah diubah seperti Bible. Kita dpat melihat paderi wanita Kristian, menutup kepala semasa masuk ke gereja.

       Idea yg menolak kewajipan wanita brpakaian menutup aurat dan sempurna, brtentangn dngn semua hukum dri langit, sejak zaman Nabi Ibrahim, Musa dan Isa sehinggalah ke zaman Nabi Muhammad S.A.W.

      Sikap menentang ini adalah suatu prcubaan bgi mlepaskn diri daripada perintah Allah SWT. Perintah yg diturunkn bgi mmbimbing kita kpada kebenaran supaya kita mnjadi satu bngsa yg mnyembah dan mntaati Tuhan Yang Maha Esa.

   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ
  Dan tdaklah manusia pada mulanya melainkan umat yg satu, kemudian mereka brselisih. Dan kalaulah tdak kerana ketetapan yg telah trdahulu dri Tuhanmu, tentulah tlah diputuskn hukuman di antara mereka mngenai apa yg mereka prselisihkn itu.

         (Yunus: 19)
   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ


    Pada zaman moden ini, ada pihak yg sengaja mmprgunakan wanita bgi tujuan trtentu dan harga mmbawa mereka kpada khidupan yg tdak brmoral. Mereka jauh dri petunjuk Allah, baik di bumi kaum muslimin dan di negara bukan Islam. Kita sebagai umat Islam yg mnyembah Allah, mmbaca kitab-Nya, tdak akan snggup melakukan prkara yg tdak brmoral, walaupun ada sesetngah dripada kita jahil dan rapuh amalan agamanya. Kita sntiasa mndengar ayat-ayat al-Quran dan al-sunnah, yang mmberi amaran brkenaan ujian khidupan dan seksaan yg mnanti di akhirat kelak:

   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ
   Janganlah kamu jadikan seruan Rasulullah di antara kamu seperti seruan sesama kamu, sesungguhnya Allah mngetahui sesiapa di antara kamu yg menarik diri keluar secara brselindung. Oleh itu, hendaklah mereka yg mngingkari perintahnya beringat, bahawa mereka akn ditimpa bala bencana, atau ditimpa azab seksa yg tdak terperi sakitnya.

        (An Nuur: 63)
   ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ๐ŸŒธ



๐ŸŒผ

Selesai sudah usrah kita.. ๐Ÿ˜ƒ๐Ÿ’ž

Moga apa y dismpaikan ada manfaatnya.. ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜š

๐Ÿคฒ๐ŸปKita tutup usrah dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-'Asr.๐Ÿคฒ๐Ÿป

Tasbih Kaffarah


ุณُุจْุญَุงู†َูƒَ ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ูˆَุจِุญَู…ْุฏِูƒَ ุฃَุดْู‡َุฏُ ุฃَู†ْ ู„ุงَ ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุฃَู†ْุชَ ุฃَุณْุชَุบْูِุฑُูƒَ ูˆَุฃَุชُูˆْุจُ ุฅِู„َูŠْูƒَ

(Maha Suci Engkau Ya Allah dan Segala Puji BagiMu, aku bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Engkau, aku memohon keampunan dan taubat daripada Engkau).


Surah Al-'Asr


ูˆَุงู„ْุนَุตْุฑِ

1. Demi Masa!


ุฅِู†َّ ุงู„ْุฅِู†ุณَุงู†َ ู„َูِูŠ ุฎُุณْุฑٍ

2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian


ุฅِู„َّุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ูˆَุนَู…ِู„ُูˆุง ุงู„ุตَّุงู„ِุญَุงุชِ ูˆَุชَูˆَุงุตَูˆْุง ุจِุงู„ْุญَู‚ِّ ูˆَุชَูˆَุงุตَูˆْุง ุจِุงู„ุตَّุจْุฑِ

3. Kecuali orang2 yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Allahumma Aamiin.
Wabillahi taufiq walhidayah wanastaghfirullah.



๐Ÿ˜ Luangkan masamu dengan majlis ilmu, majlis yang barakah tuntutan nabimu Rasulullah s.a.w ๐Ÿ˜„

Hadirnya tarbiyyah dan dakwah, umpama terbitnya matahari. Memberi sinar buat diri daripada gelapnya JAHILIYAH diri๐ŸŒž 

๐ŸŒปุงَู„ู„َّู‡ُู…َّ ุตَู„ِّ َุนู„ู‰ ุณูŠุฏู†ุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَ ุนَู„َู‰ ุขِู„ ุณูŠุฏู†ุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ

Allahumma Solli Ala Sayyidina Muhammad Wa'ala Ali Sayyidina muhammad

๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน๐ŸŒน






2 comments:

Ku warkahkan kata-kata terakhirku disini.. Detik terindah Ku kembali menapak selangkah demi selangkah menuju kearah hamparan tikar sej...